Hong Leong MSIG TakafulHong Leong MSIG TakafulHong Leong MSIG Takaful

TH Khairat

Good news to all Tabung Haji depositors. In collaboration with Tabung Haji, Hong Leong MSIG Takaful would like to introduce a new Takaful product, TH Khairat! This plan provides financial assistance for your loved ones in the event of death or Total and Permanent Disability.

Subscribe to TH Khairat now and get protection of RM12,000 for only RM28 annually!

 
 

 
  • Flyer
  • FAQ
  • Terms & Conditions
 
What is TH Khairat?
Apa itu TH Khairat?
  • TH Khairat is a Takaful protection plan that provides financial assistance to the beneficiary in the event of death and permanent disability to the depositor.
    TH Khairat merupakan pelan perlindungan Takaful yang menawarkan bantuan kewangan kepada penerima manfaat sekiranya berlaku kematian atau hilang upaya menyeluruh dan kekal kepada pendeposit.
 
Who can register for TH Khairat and what is the eligible age limit?
Siapakah yang boleh mendaftar untuk TH Khairat dan apakah had kelayakan umur?
  • TH Khairat is open to all TH depositors who are aged 30 days to 65 years old (next birthday).
    TH Khairat terbuka kepada semua pendeposit TH sahaja yang berumur 30 hari sehingga 65 tahun (hari jadi berikutnya).
    a. 18 years and above
    Depositors can register for themselves through the THiJARI website/application.
    a. 18 tahun dan ke atas
    Pendeposit boleh mendaftar untuk diri sendiri melalui web/aplikasi THiJARI.

    b. Under 18 years old
    Depositors under 18 years old must be registered through the THiJARI website/application by their mother/father/guardian who manages their Trust Account.
    b. Bawah 18 tahun
    Pendeposit bawah 18 tahun hendaklah didaftarkan melalui web/aplikasi THiJARI oleh ibu/bapa/penjaga yang menguruskan Akaun Jagaan tersebut.
 
What is the amount of coverage offered for TH Khairat?
Berapakah jumlah perlindungan yang ditawarkan bagi TH Khairat?
  • The coverage offered is RM12,000 for death or total and permanent disability.
    Jumlah perlindungan yang ditawarkan adalah sebanyak RM12,000 bagi kematian atau hilang upaya menyuluruh dan kekal.
 
What is the subscription fee for TH Khairat?
Berapakah bayaran langganan TH Khairat?
  • The subscription fee for TH Khairat is RM28 per year..
    Bayaran langganan bagi TH Khairat adalah RM28 setahun
 
What is the process of paying for TH Khairat?
Bagaimanakah proses pembayaran TH Khairat?
  • The subscription fee will be automatically debited from the TH account every year as long as the certificate is not terminated.
    Bayaran langganan akan didebitkan daripada akaun TH setiap tahun secara automatik selagi sijil belum ditamatkan.
 
What are the main requirements to enroll in TH Khairat?
Apakah syarat-syarat utama untuk mendaftar dalam TH Khairat?
  • The main requirements for TH Khairat are:
    Syarat-syarat utama untuk TH Khairat adalah:
    1. Aged between 30 days and 65 years (next birthday).
      Mempunyai akaun TH.
    2. Having a TH account.
      Mempunyai akaun TH.
    3. Having a TH account.
      Mempunyai akaun TH.
 
Are there any other benefits besides financial aid to the beneficiaries?
Adakah terdapat manfaat lain selain daripada bantuan kewangan kepada penerima manfaat?
  • Depositors can contribute a portion of the protection amount, which is RM2,000, as Infaq to organizations/charities appointed by the Takaful Operator. (Refer to No.10)
    Pendeposit boleh menyumbangkan sebahagian daripada jumlah perlindungan iaitu RM2,000 sebagai Infaq kepada pertubuhan/organisasi kebajikan yang dilantik oleh Pengendali Takaful. (Rujuk No.10)
 
Who is the Takaful Operator responsible for managing TH Khairat?
Siapakah Pengendali Takaful yang akan menguruskan TH Khairat?
  • TH, as the Master Certificate Holder, has appointed two Takaful Operators as follows:
    TH sebagai Pemegang Sijil Induk telah melantik dua Pengendali Takaful seperti berikut:
    a. Syarikat Takaful Malaysia Keluarga Berhad (STMKB)
    b. Hong Leong MSIG Takaful (HLMT)

    Depositors can choose one of these Takaful Operators during the registration process to manage their TH Khairat certificate.
    Pendeposit boleh memilih salah satu daripada Pengendali Takaful ini semasa proses pendaftaran bagi mengendalikan sijil TH Khairat.
 
Are there any differences in benefits or subscription payments between both appointed Takaful Operators?
Adakah terdapat perbezaan manfaat atau bayaran langganan antara kedua-dua Pengendali Takaful yang dilantik?
  • There are no differences in terms of benefits and subscription payments between both appointed Takaful Operators.
    Tiada perbezaan daripada segi manfaat dan bayaran langganan di antara kedua-dua Pengendali Takaful.
 
What are the organizations chosen by the Takaful Controller to channel Infaq?
Apakah organisasi-organisasi yang dipilih oleh Pengendali Takaful untuk disalurkan Infaq?
  • Hong Leong MSIG Takaful (HLMT)
     
    • Yayasan Waqaf Malaysia
    • Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
    • Majlis Agama Islam Kedah
    • Majlis Agama Islam Kelantan
    • Awqaf Holdings Berhad
    • Waqaf An-Nur

    Infaq is managed entirely by the Takaful Operator. For more information, please contact the Takaful Operator. (Refer to No. 29)
    Infaq diuruskan sepenuhnya oleh Pengendali Takaful. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pengendali Takaful. (Rujuk No. 29)
 
Is TH Khairat compliant with Shariah?
Adakah TH Khairat ini patuh Syariah?
  • Yes, TH Khairat is compliant with Shariah and has obtained approval from TH Shariah Advisory Committee.
    Ya, TH Khairat adalah patuh Syariah dan telah mendapat kelulusan Jawatankuasa Penasihat Syariah TH.
 
Who can be appointed as the Beneficiary?
Siapakah yang boleh dilantik sebagai Penerima Manfaat?
  • Depositors can appoint anyone as the Beneficiary as long as they meet the following conditions:
    Pendeposit boleh melantik sesiapa sahaja untuk dinamakan sebagai Penerima Manfaat dengan syarat:
  • Yes, TH Khairat is compliant with Shariah and has obtained approval from TH Shariah Advisory Committee.
    Ya, TH Khairat adalah patuh Syariah dan telah mendapat kelulusan Jawatankuasa Penasihat Syariah TH.
    a. Must have a TH account.
    Mempunyai akaun TH.
    b. Age 18 and above.
    Berumur 18 tahun dan ke atas.
 
When will my certificate be effective/commence?
Bilakah sijil saya akan berkuatkuasa/bermula?
  • The certificate will take effect based on the date of application submitted in THiJARI and subject to registration approval by the Takaful Operator.
    Sijil akan berkuatkuasa mengikut tarikh permohonan dihantar di THiJARI dan tertakluk kepada kelulusan pendaftaran oleh Pengendali Takaful.
 
How can I know the status of my TH Khairat?
Bagaimanakah saya boleh mengetahui status TH Khairat saya?
  • The current status of TH Khairat registration or subscription can be checked on the THiJARI website/application through the Check Status menu.
    Status terkini pendaftaran atau langganan TH Khairat boleh disemak di web/aplikasi THiJARI melalui menu Semak Status.
 
What is the meaning of Waiting Period?
Apakah maksud Tempoh Menunggu?
  • Depositors who join TH Khairat are subject to Waiting Period as follows:
    Pendeposit yang menyertai TH Khairat tertakluk kepada Tempoh Menunggu seperti berikut:
    a. No Waiting Period
    Tiada Tempoh Menunggu
    - Death/Total and Permanent Disability caused by accidents.
    - Kematian/Hilang Upaya Menyeluruh dan Kekal disebabkan kemalangan.
 
  • b. 3 months Waiting Period
    3 bulan Tempoh Menunggu
    - Death/Total and Permanent Disability due to natural causes.
    - Kematian/Hilang Upaya Menyeluruh dan Kekal atas sebab semulajadi.
 
How can I get my takaful certificate?
Bagaimanakah saya boleh mendapatkan sijil takaful saya?
  • The depositor’s takaful certificate will be sent to the depositor's email by the Takaful Operator after the application is approved.
    Sijil takaful pendeposit akan dihantar ke emel pendeposit oleh Pengendali Takaful setelah permohonan diluluskan.
 
How do I renew my subscription every year?
Bagaimanakah saya memperbaharui langganan pada setiap tahun?
  • TH Khairat subscription renewals will be automatically debited from the depositor's TH account within 60 days of the certificate renewal anniversary date.
    Pembaharuan langganan TH Khairat akan didebitkan secara automatik daripada akaun TH pendeposit dalam tempoh 60 hari dari tarikh ulang tahun pembaharuan sijil.
 
What happens if my account balance is insufficient or has exceeded the age limit?
Bagaimanakah sekiranya baki akaun saya tidak mencukupi atau telah melebihi had umur kelayakan?
  • If the depositor's account balance is insufficient or has exceeded the age limit at the time of certificate renewal, the certificate will be terminated immediately.
    Sekiranya baki akaun pendeposit tidak mencukupi atau telah melebihi kelayakan umur pada tarikh pembaharuan sijil, sijil akan ditamatkan serta-merta.
 
Will I get a refund for the subscription fee paid if the takaful certificate is terminated?
Adakah saya akan mendapat kembali bayaran langganan yang telah dibayar apabila sijil takaful ditamatkan?
  • No, the subscription fee will not be refunded in the event of termination of the takaful certificate for any reason.
    Tidak, bayaran langganan tidak akan dikembalikan sekiranya berlaku penamatan sijil takaful pendeposit apa jua sebab sekalipun.
 
If there is no death or total and permanent disability until I reach the age of 65 (exceeding the eligibility age limit), can I get a refund for my subscription fee?
          Sekiranya tidak berlaku kematian atau hilang Upaya menyeluruh dan kekal sehingga umur saya 65 tahun (melebihi had                    kelayakan umur), adakah saya dapat kembali bayaran langganan saya?
  • No, the subscription fee will not be refunded if the eligibility age has been exceeded.
    Tidak, bayaran langganan tidak akan dikembalikan sekiranya telah melebihi had umur kelayakan.
 
How do I cancel my TH Khairat subscription?
Bagaimanakah cara untuk saya membatalkan langganan TH Khairat?
  • Depositors can cancel their TH Khairat subscription by notifying or contacting the selected/appointed Takaful Operator.
    Pendeposit boleh membatalkan langganan TH Khairat dengan memaklumkan atau menghubungi Pengendali Takaful yang dipilih/dilantik oleh pendeposit.
 
Can I change the beneficiary?
Bolehkah saya menukar penerima manfaat?
  • Beneficiary information can be updated on the THiJARI website/application.
    Maklumat penerima manfaat boleh dikemas kini di web/aplikasi THiJARI.
 
How do beneficiaries make a claim?
Bagaimanakah penerima manfaat ingin membuat tuntutan?
  • Click on the TH Khairat claim link on the THiJARI login page to download the selected Takaful Operator claim form and send the completed form to the Hong Leong MSIG Takaful Berhad.
    Klik pautan Tuntutan TH Khairat di laman daftar masuk web/aplikasi THiJARI untuk muat turun borang tuntutan Pengendali Takaful yang dipilih dan borang yang lengkap perlu dihantar kepada Pengendali Takaful berkenaan
 
How will the claim payment be given to the beneficiary?
Bagaimanakah bayaran tuntutan akan diberikan kepada penerima manfaat?
  • The claim payment will be credited to the beneficiary's TH account.
    Bayaran tuntutan akan dikreditkan ke akaun TH penerima manfaat.
 
How long will it take for the claim payment to be credited to the beneficiary's account?
Berapakah bayaran tuntutan dikreditkan ke akaun penerima manfaat?
  • The claim payment will be credited to the beneficiary's TH account within 30 days from the date of claim application with complete documents sent to the selected Takaful Operator.
    Bayaran tuntutan akan dikreditkan ke akaun TH penerima manfaat dalam tempoh 30 hari dari tarikh permohonan tuntutan bersama dokumen (lengkap) dihantar kepada Pengendali Takaful
 
I have registered for TH Khairat and at the same time have a Takaful certificate registered with another Takaful Operator. If I experience total and permanent disability and, I have made a claim with that Takaful operator, am I still eligible to make a                  claim under TH Khairat?
          Saya mendaftar TH Khairat dan dalam masa yang sama mempunyai sijil Takaful berdaftar dengan Pengendali Takaful yang              lain. Sekiranya saya mengalami hilang Upaya menyeluruh dan kekal dan-, saya telah membuat tuntutan dengan Pengendali              Takaful tersebut, adakah saya masih layak membuat tuntutan di bawah TH Khairat?
  • Yes, you are still eligible to make a TH Khairat claim as long as the certificate is still in force.
    Ya, anda layak membuat tuntutan TH Khairat selagi sijil tersebut masih berkuatkuasa.
 
If an accident happens outside of Malaysia and results in permanent and total disability, am I eligible to make a claim?
Sekiranya kemalangan berlaku di luar negara dan menyebabkan hilang upaya menyeluruh dan kekal, adakah saya layak                    membuat tuntutan?
  • Yes, you are eligible to make a claim.
    Ya, anda layak membuat tuntutan.
 
Can I make a claim more than once?
Bolehkah saya membuat tuntutan lebih daripada sekali?
  • No, claims are only allowed once.
    Tidak, tuntutan hanya dibenarkan sekali sahaja.
 
If I want to get further assistance regarding the claim application, what information or telephone number of the Takaful Operator can be contacted?
         Sekiranya saya ingin mendapatkan bantuan lanjut mengenai permohonan tuntutan, apakah maklumat atau nombor talian                 Pengendali Takaful yang boleh dihubungi?
 
 
If I have general questions about TH Khairat, what is the telephone number that can be contacted?
Sekiranya saya mempunyai pertanyaan umum mengenai TH Khairat, apakah nombor talian yang boleh dihubungi?

 

  1. Open to TH depositors aged 30 days to 65 years (age next birthday).
    Terbuka kepada pendeposit TH berumur 30 hari sehingga 65 tahun (umur hari jadi berikutnya).
  2. Registration for depositors under 18 years of age must be registered by a guardian who administers the account
    Pendaftaran bagi pendeposit berumur di bawah 18 tahun hendaklah didaftarkan oleh penjaga yang mentadbir akaun tersebut.
  3. Ensure that the available account balance is at least RM100.
    Pastikan baki akaun yang boleh digunakan berjumlah sekurang-kurangnya RM100.
  4. Contribution payments will be debited from the TH account annually.
    Sumbangan akan didebitkan daripada akaun TH secara tahunan.
  5. Certificate will not be renewed if the depositor exceeds the age limit of 65 years (age next birthday) or the account balance is less than RM100.
    Sijil tidak akan diperbaharui sekiranya pendeposit melebihi had umur 65 tahun (umur hari jadi berikutnya) atau baki akaun kurang daripada RM100.
  6. Depositors may terminate the certificate at any time by informing the appointed Takaful Operator.
    Pendeposit boleh menamatkan sijil pada bila-bila masa dengan memaklumkan kepada Pengendali Takaful yang dilantik.
  7. Paid subscription payments will not be refunded if the subscription is terminated for any reason.
    Bayaran langganan yang telah dibayar tidak akan dikembalikan sekiranya langganan ditamatkan atas apa jua sebab sekalipun.
  8. The named recipient of the proceeds must:
    Penerima manfaat yang dinamakan mestilah:
    a. Own a TH account.
    Mempunyai akaun TH.
    b. Must be 18 years of age and above.
    Hendaklah berumur 18 tahun dan ke atas.
  9. Depositors are subject to a 3-month waiting period for natural death/total and permanent disability and no waiting period for death/total and permanent disability caused by an accident.
    Pendeposit adalah tertakluk kepada 3 bulan tempoh menunggu bagi kematian biasa/hilang upaya menyeluruh dan kekal dan tiada tempoh menunggu bagi kematian/hilang upaya menyeluruh dan kekal disebabkan kemalangan.

 

Level 5, Tower B, PJ City Development,
No.15A, Jalan 219, Seksyen 51A,
46100 Petaling Jaya, Selangor
Tel: (603) 7650 1800
Fax: (603) 7620 6730